Aan het woord December

Aan het woord…….Bo Boer

Aan het woord…….Bo Boer

Welke rol heb je binnen MHCW?

Ik ben actief als trainster en coach. Zelf hockey ik al sinds de benjamins en dit seizoen speel ik in de MA1. Vanaf het moment dat je training mocht gaan geven (tweedejaars D) ben ik dat meteen gaan doen. Sinds drie jaar coach ik er ook bij, eerst de 8ME2, toen de 8ME1 en dit seizoen de MD1. Een hartstikke mooie uitdaging die ik samen met Bregje ben aangegaan! Het voordeel van de combinatie trainen en coachen is dat je uit de wedstrijden weer je aandachtspunten haalt voor een training. Het is ook heel leuk om dit samen met een ouder te doen die teammanager is. Hockey is heel belangrijk voor mij en ik zorg er dan ook voor dat ik het goed kan combineren met school (eindexamen HAVO) en mijn bijbaan bij Van Rossum.

Wat vind je zo leuk aan het training geven en coachen?

Kinderen zijn geweldig om mee te werken, je leert veel van ze. De meiden kunnen best fel zijn tegen elkaar zijn en dat is ook wel een spiegel voor jezelf. Ik geef soms een tip aan iemand en dan denk ik: eigenlijk ook best een handig advies voor mezelf J.

Het is ook zo leuk om de meiden beter te maken in iets waar ze plezier in hebben. Want plezier staat op nummer 1 voor mij, ik kan fel zijn op het veld maar het volgende moment weer lekker lachen met elkaar.  Hard lachen en hard werken levert het beste resultaat.

Inhoudelijk vind ik het het leukst om verschillende vormen van partijtjes te trainen met de meiden. En natuurlijk afronden op de goal. Als je dan ziet dat het in de wedstrijd beter gaat, is dat echt genieten. Zo hadden we laatst echt veel geoefend op een-tweetjes en dat zag ik in de wedstrijd terugkomen. Dan ben ik echt trots!

Wat maakt je nog meer trots?

Vooral als ze kunnen lachen met elkaar en de sfeer goed is. En natuurlijk ook toen ze een wedstrijd met 11-0 wonnen.

Als je aan MHCW denkt, dan denk je aan….?

Gezelligheid en betrokkenheid!  Een voorbeeld daarvan vind ik dat we als MA1 in november twee zondagen de zaaltrainingen hebben opgestart, terwijl niet iedereen daarvan trainer is door het jaar heen. Maar dit toch gewoon doen met elkaar zodat alle teams alvast twee keer zaaltraining hebben gehad, dat vind ik echt top!

Het samen onkruid wieden vind ik ook zo goed, niet altijd even leuk, maar je doet het met elkaar en je doet wat voor je club.

Wat is je leukste ervaring bij MHCW?

Oh dat zijn er zoveel. Als trainer/coach vind ik het bedankt worden door je team altijd heel leuk en schattig. En ook ouders langs de lijn die super fanatiek en enthousiast zijn. Of ze nou wel of geen verstand hebben van hockey, het is heerlijk als het vol staat langs de lijn.

En wat ik een geweldige ervaring vond was onze kampioenswedstrijd vorig jaar met de MA1.  Er was zoveel publiek, heren 1 had rookbommen, er werd gezongen en getoeterd. Mooi hoe hecht de club dan is.

Wat hoop je bij te dragen aan de club vanuit je rol?

Dat de kinderen die ik train en coach plezier houden in hockey. Dat ze veel kunnen leren en dat ze zelf misschien later denken: dat deed Bo zo leuk, ik wil zelf ook training gaan geven. Of dat ze het gaan doen om de dingen die ze minder vonden in mijn aanpak zelf anders te gaan doen, hahaha.

Waarom zouden mensen vrijwilliger moeten worden bij MHCW?

Als niemand iets zou doen, kan de vereniging niet bestaan. En als je zelf dingen ziet waarvan je denkt dat het beter kan, pak het dan op. Zo wordt de club alleen maar aantrekkelijker, ook voor anderen.

Heb je een tip voor de club?

De jeugdleden meer betrekken, zoals je bijvoorbeeld op zondag de TD hebt, ook iets op zaterdag bedenken. Of in ieder geval meer feesten. Er zou een feestcommissie moeten komen om meer voor de jeugd te organiseren. Als die er komt, wil ik er wel in!

Een andere tip vind ik goed zorgen voor je jeugdtrainers, op gebied van waardering en ook beloning. Er is al een tekort dus zorg dat er een stimulans van uitgaat.  En dat begint met goede communicatie, bijvoorbeeld over ingeplande trainingen.