Aan het woord Mei

Aan het woord…….Harvey Seinpaal

Welke rol heb je binnen MHCW?

Ik ben met veel plezier coach van de MB4, dat is mijn tweede keer, want toen mijn dochter in de C-jeugd speelde, ben ik ook een seizoen coach geweest.

Sinds een half jaar train ik het team daarnaast op de donderdagavond. Op deze avond ging ik toch al vaak kijken om met de trainer af te stemmen waarop getraind kon worden richting de wedstrijd. Aangezien deze trainer twee teams tegelijk moest trainen, heb ik toen aangeboden om die training zelf te verzorgen. Toen ben ik gaan nadenken over hoe ik het wil aanpakken, trainingen gaan opzoeken op sites en de training van Razwan als basis gaan gebruiken. Ik ben zeker niet de technische trainer, maar wel de motivator en tacticus . Zelf heb ik op het hoogste amateurniveau gevoetbald en ook voetbaltraining gegeven. Van zaken als bijvoorbeeld opstelling in het veld en looplijnen heb ik dus wel enig verstand.

Wat vind je leuk aan het training geven en coachen?

Ik was altijd al heel betrokken en ging zowel bij uit- en thuiswedstrijden kijken. Daardoor was de drempel om deze rol op te pakken redelijk laag. Het geeft heel veel energie als je ziet dat de meiden progressie maken. Dat ze met veel plezier komen trainen en tijdens de wedstrijd op zaterdag willen winnen en beter worden. Het is natuurlijk ontzettend leuk en motiverend om in de wedstrijd terug te zien wat er op donderdag getraind is. Daar complimenteer ik het team dan ook echt mee.

Voor mij is de basis van hard met elkaar werken het hebben van echt plezier. Je kan alleen maar beter worden in een sport als je allereerst plezier hebt. Dan ga je beter presteren.  Daar geniet ik dan ook van, dat ze naast het beleven van veel plezier, ook wel echt een prestatie willen neerzetten. En dat probeer ik vervolgens fanatiek maar op een positieve manier te begeleiden.

Het geeft je dus veel voldoening?

Ja absoluut! Als je eigen kind plezier heeft, dat is de grootste voldoening! Mijn mening is ook dat een sport in teamverband je vormt. En ik vind het prachtig om die ontwikkeling van mijn eigen kind van dichtbij te zien doordat ik betrokken ben. Maar dat kan ook als je vaak komt kijken. Vanuit school hoor je de verhalen en sta je gedurende de middelbare schooltijd al wat meer op afstand. Dan is het ontzettend leuk om het stuk sociale leven dat jouw kind op de hockey heeft van dichterbij mee te maken. En mee te genieten van hoe leuk, gezellig en veilig ze het hier heeft.

Het geeft me ook voldoening dat de meiden het naar hun zin hebben, de opkomst op de training goed is en dat we, naar mijn idee, gewaardeerd worden door de ouders. Na de eerste wedstrijd van het seizoen hebben we alle ouders uitgenodigd voor een hapje en een drankje om goed met elkaar te beginnen en iedereen op voorhand te bedanken voor de support, het rijden en de bardiensten.

Als je aan MHCW denkt, dan denk je aan….?

Een gedegen club, rustig en goed georganiseerd. Ik merk dat mijn dochter hier een hele mooie tijd heeft.

Op sportief vlak mag het van mij wel wat ambitieuzer en dat zeg ik puur vanuit mijn gevoel, niet omdat ik daar inhoudelijk volledig over kan oordelen hoor.  Ik vind dat de club zich op sportief vlak en uitstraling naar andere clubs vaak kleiner maakt dan dat ze is. Terwijl we in de regio wel een van de grotere clubs zijn op gebied van hockey. Durf maar ambitie en passie uit te stralen, naast plezier. Succes trekt mensen.

Wat is je leukste ervaring bij MHCW?

Toen we het eerste jaar dat ik coach was zowel in zaal als op het veld kampioen werden! En verder zijn er gelukkig elke week wel leuke momenten die me blij maken.

Waarom zouden mensen vrijwilliger moeten worden bij MHCW?

Het maakt een kind blij en trots dat je als ouders betrokken bent. Komen kijken of in welke hoedanigheid dan ook iets bijdragen omdat je geïnteresseerd bent in wat ze doen.

Je moet het niet voor jezelf doen, maar voor je kind en voor de club. En het leuke is dat je er dan ook altijd voor jezelf iets uithaalt J. Als meerdere ouders betrokken zijn wordt de club beter, waardoor het uiteindelijk voor de kinderen beter geregeld is.

Onbekend maakt onbemind, als je nooit op de club bent weet je niet wat er speelt, en weet je ook niet wat je eventueel leuk vindt om te doen. We hebben het allemaal druk en je hoeft er niet meteen 100 uur in te stoppen, er zijn ook genoeg incidentele klussen en taken gedurende een seizoen. Het begint al met lekker regelmatig komen kijken!

Heb je een tip voor de club?

Durf ambitie te tonen! En niet de houding van ‘wij zijn maar Woerden’. Het potentieel van Woerden is groot, als je de ambitie durft te tonen. Er zijn zoveel meiden en jongens die elke dag uit de regio (Harmelen, Montfoort) naar bijvoorbeeld de Minkema fietsen, die moeten eigenlijk niet voor een andere hockeyclub kiezen maar bij MHCW komen spelen! Daarnaast heb ik het gevoel dat er tijdens de jaarlijkse selectie meer gekeken kan worden op welke positie en daarmee in welk team een speler/speelster het beste tot zijn/haar recht komt. Dit in combinatie met de technische vaardigheden en andere selectiecriteria.

Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder

Reageer op het nieuws