Aan het woord Oktober

Aan het woord…….Tanya van Asten

Welke rol heb je binnen MHCW?

Ik ben planner van de jeugdwedstrijden, maak onderdeel uit van de materiaalcommissie, zit in de blaashalcommissie en fluit op zaterdag regelmatig een wedstrijd.

Tien jaar geleden ben ik begonnen bij de trimhockey en toen mijn oudste dochter ging hockeyen, raakte ik direct betrokken als vrijwilliger. Sinds die tijd ben ik coach geweest en heb ik in het bestuur en de lustrumcommissie gezeten. En ik hockey zelf nog altijd met heel veel plezier bij de dames veteranen en  de trimmers.

Wat doe je precies als wedstrijdplanner en in de materiaalcommissie?

In de voor-, herfst- en lentecompetitie maak ik de wedstrijdplanning voor de zaterdag. De zaalcompetitie plant de hockeybond zelf in. Voor het plannen van de wedstrijden ben je wel afhankelijk van de bond en het duurt soms lang voor zij de indeling bekend maken. Daarna heb je te maken met verschillende factoren: de beschikbaarheid van de velden, de teams, de scheidsrechters en allerlei regels vanuit de bond. Zo mogen de D-wedstrijden niet later dan 15.00 uur beginnen en de C-wedstrijden niet later dan 16.00 uur.  En voor de scheidsrechters die zelf moeten spelen wil je dat er niet te veel tijd zit tussen de wedstrijd die fluiten en die ze spelen. Vorig jaar hebben best veel B-spelers hun kaart niet gehaald en dat merken we nu omdat het plannen krapper is.  De scheidsrechters inplannen gebeurt overigens in samenspraak met de arbitragecommissie. Tot slot hou ik ook nog zoveel mogelijk rekening met het invallen bij andere teams. Zo wordt er bijvoorbeeld vanuit de jongens 8-tallen bij de jongens D ingevallen, dus die twee teams plan je niet tegelijkertijd. Er zijn dus veel variabelen en dat maakt het best lastig om een goede planning te maken en iedereen tevreden te houden. Als de planning gemaakt is, voer ik deze in het systeem van de bond in zodat het in Lisa zichtbaar wordt. Dus last minute wijzigingsverzoeken, kunnen helaas niet gerealiseerd worden.

In de materiaalcommissie ben ik verantwoordelijk voor de uitgifte van alle trainingsmaterialen zoals ballen, pionnen en hesjes. Daarnaast verdeel ik de kluisjes, deel codes uit en ben eerste aanspreekpunt als dingen ‘kwijt’ zijn.

Als je aan MHCW denkt, dan denk je aan….?

De kleinschaligheid die het zo gezellig maakt. Je voelt je altijd welkom en er is altijd iets te doen.  Ook met ons eigen team zijn we heel actief en betrokken bij elkaar.

Als je zowel spelend lid bent en betrokken ouder leer je veel mensen kennen, dat is ontzettend leuk. Het heeft me als niet-Woerdenaar een mooi en gezellig sociaal netwerk gebracht sinds ik hier woon.

Wat is je leukste ervaring bij MHCW?

Dat zijn er meerdere. Het lustrumjaar vond ik echt geweldig, zoals de opening met de  color run! Toen we jaren geleden nieuwe velden kregen, was dat ook echt een feestje. Ik heb met veel plezier in het bestuur gezeten. De pubquiz vind ik een echte aanwinst voor de club, zulke gezellige avonden zijn dat.

Een andere leuke ervaring is het zomer- en winterhockey dat we met de 18-plussers doen. Elke maandagavond, de hele vakantie door, spelen we partijtjes en dan staan er zo maar 30 spelers of speelsters op het veld. In de zomer is dit al een groot succes, in de winter loopt het door het weer nog wat wisselvalliger.

En dan tot slot natuurlijk de gezelligheid met mijn eigen team, zoals onze de ski-uitjes of deelname aan toernooien.

Wat hoop je bij te dragen aan de club vanuit je rol?

Het voorbeeld geven dat je het met elkaar doet en laten zien dat het ook heel leuk is om iets voor de club te doen. De kinderen vinden het ook fijn dat je er dan veel bent als ouder.

Waarom zouden mensen vrijwilliger ‘moeten’ worden bij MHCW?

Het is misschien cliché maar je hoort toch soms commentaar dat iets niet of niet goed geregeld is. In de tussentijd wordt het vrijwilligerswerk voor het grootste deel door dezelfde groep mensen gedaan en het blijft tenslotte wel vrijwillig. Met hoe meer je bent, des te meer je het werk kunt verdelen en dan heb je ook meer rek als iemand een keer niet kan. Je draagt het samen. Je beseft ook veel meer wat dingen kosten aan geld of tijd. Het geeft inzicht en begrip als je de club ook vanaf een andere kant leert kennen. Natuurlijk betaal je contributie voor de training en de faciliteiten, maar de rest is vrijwilligerswerk en dat is heel veel werk dat je niet kunt financieren uit het lidmaatschap. Dus zo belangrijk dat we dat met elkaar doen!

Heb je een tip voor de club?

Niet zozeer voor de club maar voor iedereen die betrokken is bij de club. Met elkaar moeten we het doen. Ga lekker kijken bij je kinderen om ze positief aan te moedigen en geniet van de gezelligheid op de club.

En ouders, kom bij de trimmers of de veteranen hockeyen! Er is plek en het is zo ontzettend leuk.

Tot slot lijkt het mij super om op de club toernooien te organiseren, voor de jeugd of bijvoorbeeld ook voor trimmers. Dat is eigenlijk geen tip aan de club maar een oproep aan ouders of leden die het leuk vinden om zoiets te organiseren. Lekker hockeyen, een mooi feest en geld in het laatje voor de club.